Seguir llegint: https://catalunyametropolitana.cat/el-f ... -endavant/El ferrocarril de Catalunya va endavant
Hem de preparar el ferrocarril de Catalunya per poder absorbir les enormes i creixents demandes que tindrà en els propers anys a conseqüència de la necessitat de descarbonitzar la mobilitat, dels increments de preus dels combustibles fòssils i de població. L'objectiu és que tots els problemes actuals desapareixin quan d’aquí a dos anys la majoria d’obres estiguin concloses.
Catalunya Metropolitana
Pau Noy
Situació actual, full de ruta
El ferrocarril juga un paper central en la mobilitat quotidiana dels catalans. Cada dia es registren als nostres ferrocarrils 2,2 milions de viatges. Això significa un volum de viatgers diaris equivalent al 27% de la població. D’aquesta xifra, 1,7 milions usen els sistemes de metro o tramvia i 0,5 milions els trens regionals i de rodalies. Catalunya és la comunitat autònoma espanyola amb més ús del ferrocarril.
La Fundació Mobilitat Sostenible i Segura ha presentat la seva proposta de full de ruta del ferrocarril a Catalunya 2025-2050, en la que es proposa doblar l’ús del ferrocarril a Catalunya fins 1 milió d’usuaris al 2035, i tornar al doblar al 2050 fins els 2 milions d’usuaris. Multiplicar per quatre el nombre de viatgers ja es veu que no és una empresa fàcil però no impossible, i se’n donen les recomanacions sobre com aconseguir-ho. El document proposa que totes les ciutats de la segona i tercera corona metropolitana estiguin a 15’/25’ en tren de Barcelona i que les de la cinquena i sisena corona a 50’.
Hem de preparar el ferrocarril de Catalunya per poder absorbir les enormes i creixents demandes que tindrà en els propers anys a conseqüència de la necessitat de descarbonitzar de la mobilitat, dels increments de preus dels combustibles fòssils i de població.
El ferrocarril de Catalunya va endavant
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7345
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
El ferrocarril de Catalunya va endavant
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif, Afició ferroviària - Web ferroviària - Història de la SEAT - Museu del Transport de Barcelona
- 122-042-132
- N9

- Entrades: 1924
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Amb moltes reserves i excepticisme per part meva.
Resum segons El Punt Avui
La xarxa ferroviària és sens dubte la gran aposta per millorar la mobilitat a Catalunya en el proper quart de segle. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, hi posava context en el ple d’infraestructures la setmana passada: les àrees a menys de 10 km de Barcelona han crescut un 12% des del 2000; les de la segona corona, fins a 30 km, ho han fet prop d’un 30%, i les que hi ha a entre 30 i 60 km, un 51%. “És una realitat que demana una nova política ferroviària des de fa dècades, no comencem ara”, argumentava. L’augment de la població i de la mobilitat en aquest radi, unit a la desinversió acumulada durant dècades per part de l’Estat, ha fet que el dèficit més sagnant es trobi en el servei de Rodalies, on segons els responsables ja s’ha posat fil a l’agulla i hi ha avui vora 200 actuacions en marxa. “A la xarxa sud en especial eren indispensables”, assenyalava Paneque, que anunciava que la següent gran obra serà “posar al dia” l’R3 fins a Ripoll, amb un desdoblament per trams que comportarà d’entrada tallar-la durant 16 mesos a partir del setembre. Això sí, aquí Junts ja demana que es prevegi també desdoblar fins a Puigcerdà, amb un cost estimat d’uns 540 milions més. El president, Salvador Illa, recordava que les dues grans estacions del país, Sants i la Sagrera, també estan en plena fase d’obres, i que el servei haurà de millorar igualment amb l’entrada de 110 nous trens l’any vinent. Abans d’acabar el 2025 s’ha d’haver completat també un altre pas fonamental, la integració tarifària única a tot el país i per a tots els títols de transport a través de la T-Mobilitat.
https://www.elpuntavui.cat/societat/art ... panoticies
Resum segons El Punt Avui
La xarxa ferroviària és sens dubte la gran aposta per millorar la mobilitat a Catalunya en el proper quart de segle. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, hi posava context en el ple d’infraestructures la setmana passada: les àrees a menys de 10 km de Barcelona han crescut un 12% des del 2000; les de la segona corona, fins a 30 km, ho han fet prop d’un 30%, i les que hi ha a entre 30 i 60 km, un 51%. “És una realitat que demana una nova política ferroviària des de fa dècades, no comencem ara”, argumentava. L’augment de la població i de la mobilitat en aquest radi, unit a la desinversió acumulada durant dècades per part de l’Estat, ha fet que el dèficit més sagnant es trobi en el servei de Rodalies, on segons els responsables ja s’ha posat fil a l’agulla i hi ha avui vora 200 actuacions en marxa. “A la xarxa sud en especial eren indispensables”, assenyalava Paneque, que anunciava que la següent gran obra serà “posar al dia” l’R3 fins a Ripoll, amb un desdoblament per trams que comportarà d’entrada tallar-la durant 16 mesos a partir del setembre. Això sí, aquí Junts ja demana que es prevegi també desdoblar fins a Puigcerdà, amb un cost estimat d’uns 540 milions més. El president, Salvador Illa, recordava que les dues grans estacions del país, Sants i la Sagrera, també estan en plena fase d’obres, i que el servei haurà de millorar igualment amb l’entrada de 110 nous trens l’any vinent. Abans d’acabar el 2025 s’ha d’haver completat també un altre pas fonamental, la integració tarifària única a tot el país i per a tots els títols de transport a través de la T-Mobilitat.
https://www.elpuntavui.cat/societat/art ... panoticies
122-042-132 l’ha editat per darrera vegada el dia: 11 nov. 2025, 15:57, en total s’ha editat 1 vegada.
- 122-042-132
- N9

- Entrades: 1924
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
L'Estratègia Ferroviària de Catalunya planteja les futures inversions d'Adif, FGC, metro i tramvia per fer front a l'augment de població, però encara sense concreció.
La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjà de transport prioritari a Catalunya el 2050. Així es desprèn de l'Estratègia Ferroviària de Catalunya, aprovada aquest dimarts al consell de govern, i que servirà de base per al pla de serveis que s'hauria de presentar l'any vinent amb la concreció de les inversions per al període 2026-2050 en les xarxes d'Adif, FGC, metro i tramvia.
La Conselleria de Territori, ha assegurat que aquest document suposa un full de ruta per a "planificar el desenvolupament del transport ferroviari a mitjà i llarg termini" i per adaptar-lo als reptes actuals, com el traspàs de Rodalies, i futurs, com el creixement de la mobilitat les properes dècades.
Encara que sense dates ni pressupost, l'estratègia esbossa un país amb molta més mobilitat ferroviària que ara, tenint en compte que previsiblement augmentarà la població i el nombre de viatges diaris que fem cadascú, així com el transport de mercaderies.
Però lluny de preparar-se per a aquest escenari, si mirem entre el 2000 i el 2025, les inversions --30.000 milions d'euros aproximadament al 50% entre Estat i Generalitat-- han suposat un escàs avanç en quilòmetres de vies de tramvia, metro i tren convencional.
Enllaç a l'article:
https://share.google/zbZwtEuRWjYIeeifz
Res de nou, voltes i voltes sobre la línia orbital, l'eix transversal ferroviari, que fa 20 anys que està sobre la taula, i sense definir pressupost, poc farem.
Però és que no cal augment de població, amb els que som, ja caldria aquesta inversió i tirar endavant aquests projectes. Salut!
La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjà de transport prioritari a Catalunya el 2050. Així es desprèn de l'Estratègia Ferroviària de Catalunya, aprovada aquest dimarts al consell de govern, i que servirà de base per al pla de serveis que s'hauria de presentar l'any vinent amb la concreció de les inversions per al període 2026-2050 en les xarxes d'Adif, FGC, metro i tramvia.
La Conselleria de Territori, ha assegurat que aquest document suposa un full de ruta per a "planificar el desenvolupament del transport ferroviari a mitjà i llarg termini" i per adaptar-lo als reptes actuals, com el traspàs de Rodalies, i futurs, com el creixement de la mobilitat les properes dècades.
Encara que sense dates ni pressupost, l'estratègia esbossa un país amb molta més mobilitat ferroviària que ara, tenint en compte que previsiblement augmentarà la població i el nombre de viatges diaris que fem cadascú, així com el transport de mercaderies.
Però lluny de preparar-se per a aquest escenari, si mirem entre el 2000 i el 2025, les inversions --30.000 milions d'euros aproximadament al 50% entre Estat i Generalitat-- han suposat un escàs avanç en quilòmetres de vies de tramvia, metro i tren convencional.
Enllaç a l'article:
https://share.google/zbZwtEuRWjYIeeifz
Res de nou, voltes i voltes sobre la línia orbital, l'eix transversal ferroviari, que fa 20 anys que està sobre la taula, i sense definir pressupost, poc farem.
Però és que no cal augment de població, amb els que som, ja caldria aquesta inversió i tirar endavant aquests projectes. Salut!
Si això és així, com és que no parem de sentir a parlar de desdoblaments de carreteres, però en matèria ferroviària, faci dècades que estem encallats en l'execució inacabable de la L9, el nou accés a l'aeroport de Barcelona i el Tramcamp, i l'únic que tira endavant siguin els soterraments per collar encara més la xarxa?La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjà de transport prioritari a Catalunya el 2050.
El contingut de les declaracions d'intencions polítiques és tan minso que, per poc que gratis la superfície, de seguida salta el llautó.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Perquè tota aquella verborrea sobre ferrocarril i sostenible i demés només es això, tòpics que els podria redactar qualsevol IA. A la pràctica aplica realpolitik: lo que demanen el cacics regionals per seguir guanyant vots. I això sovint doncs no és el ferrocarril, i menys encara els despropòsits del sr. Noy.Guigui ha escrit: ↑11 nov. 2025, 16:15Si això és així, com és que no parem de sentir a parlar de desdoblaments de carreteres, però en matèria ferroviària, faci dècades que estem encallats en l'execució inacabable de la L9, el nou accés a l'aeroport de Barcelona i el Tramcamp, i l'únic que tira endavant siguin els soterraments per collar encara més la xarxa?La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjà de transport prioritari a Catalunya el 2050.
El contingut de les declaracions d'intencions polítiques és tan minso que, per poc que gratis la superfície, de seguida salta el llautó.
- genissimon
- N10

- Entrades: 3430
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Sense tercer túnel de rodalies sota Barcelona, quadriplicacions de via als accessos a Barcelona i sense una bona xarxa d'aparcaments Park&Ride no em puc creure que cap govern vulgui convertir el ferrocarril en el mode prioritari del transport a Catalunya.Elefant ha escrit: ↑11 nov. 2025, 17:11Perquè tota aquella verborrea sobre ferrocarril i sostenible i demés només es això, tòpics que els podria redactar qualsevol IA. A la pràctica aplica realpolitik: lo que demanen el cacics regionals per seguir guanyant vots. I això sovint doncs no és el ferrocarril, i menys encara els despropòsits del sr. Noy.Guigui ha escrit: ↑11 nov. 2025, 16:15Si això és així, com és que no parem de sentir a parlar de desdoblaments de carreteres, però en matèria ferroviària, faci dècades que estem encallats en l'execució inacabable de la L9, el nou accés a l'aeroport de Barcelona i el Tramcamp, i l'únic que tira endavant siguin els soterraments per collar encara més la xarxa?La Generalitat vol fer que el tren sigui el mitjà de transport prioritari a Catalunya el 2050.
El contingut de les declaracions d'intencions polítiques és tan minso que, per poc que gratis la superfície, de seguida salta el llautó.
I tampoc parlen de com donar cobertura ferroviària a aquelles comarques que no en tenen o la que tenen és precària.
I no parlem de mercaderies, ni d'autopistes rodants que podrien treure de l'AP-7 els 10.000 camions diaris que la recorren de punta a punta.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.


