Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
unÀnec
N4
N4
Entrades: 43

Re: Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Entrada Autor: unÀnec » 27 oct. 2025, 08:17

jgomezs ha escrit: 26 oct. 2025, 20:11
LeoMetropol ha escrit: 26 oct. 2025, 12:41 Jo nonestic dient això. Si es fa Glòries, la idea seria tancar ADT i Clot, si ja estan Pl. Cat i Sagrera. El que estic plantejant no és fer de Rodalies una L1 de metro, sino en termes d'eficiència, situar les parades allà on tenen més connectivitat i tancar les que no calen.

ADT quan marxi Estació del Nord chimpún, i L1 ja la tenim a Pl. cat o a Glories/Clot.

I amb Clot (tot i que sigui la meva parada) la L1 ja es a AdT/Cat i a Sagrera, la R2nord/sud a Sagrera i només perds la L2 del metro.

A Glòries, el dia que s'amplii FGC hi hauria les línies del túnel Catalunya, la R2sud o el que sigui que vulguin fer arribar a EdF, la L8 i linia LLA i el Tram cap a totes direccions quasi.

I Glòries, situada en aquest enclavament concret, dic que seria molt més barato que fer una estació obrint el terra d'X carrer de l'Eixample en pou o el que sigui.
Potser el pla serà, quan els regionals vagin a Montcada Bifurcació, aprofitar el ramal aquest com a punt d'entrada per un tercer túnel i així no cal afectar el servei per fer les obres.

Opinió: El problema és que això deixa molt difícil l'encaix de l'estació de França (que hagués estat perfecta com a terminal pels trens d'alta velocitat, i hem fet una gran inversió per poder desaprofitar-la) i a més del nou salt de moltó de Montcada.
No veig perquè deixa difícil l'encaix d'EdF, faria el paper d'estació terminal, icona de la ciutat i connectar la zona baixa de la ciutat; l'encaix de Glòries es de fet enllaçar l'EdF amb tota la resta de serveis Renfe i L1.
Jo ho trobo molt bon full de ruta, tot i que no hi dubto que als espais que hi han ara a Glòries es farà habitatge i de nou, oportunitat perduda



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 412

Entrada Autor: Elefant » 27 oct. 2025, 21:03

unÀnec ha escrit: 27 oct. 2025, 08:17 No veig perquè deixa difícil l'encaix d'EdF, faria el paper d'estació terminal, icona de la ciutat i connectar la zona baixa de la ciutat; l'encaix de Glòries es de fet enllaçar l'EdF amb tota la resta de serveis Renfe i L1.
Jo ho trobo molt bon full de ruta, tot i que no hi dubto que als espais que hi han ara a Glòries es farà habitatge i de nou, oportunitat perduda
L'encaix d'EdF a nivell esquemàtic es ideal com a gran estació terminal al centre de BCN sobre tot per serveis regionals, però a nivell tècnic és molt difícil pels molts cizallaments.
A nivell tècnic es considera més fàcil fer lo mateix fora de Barcelona, sigui a Montcada-Bif., la Llagosta, Bellvitge o on sigui.

Adaptar els accessos per "re-incorporar" EdF al planejament finalment seria una inversió fins a cert punt ideològica, sent probablement major a adaptar terminals a les afores de Barcelona. Tot i això jo crec que seria lo correcte de fer, no sempre el criteri tècnic ha de ser absolut, sobre tot si es tracta de preservar la última estació monumental de Barcelona com a infraestructura ferroviària activa.

També és intel·ligent de cara al futur, perquè evitant fer instal·lacions terminals a l'extraradi s'evita hipotecar aquelles estacions per futures ampliacions d'infraestructures (quadruplicacions, finals de línia per rodalies, espai per maniobres, etc).

A més d'això, quedant EdF com a estació activa ajudaria a mantenir oferta de mobilitat regional a la zona baixa de Barcelona (on cal evitar fins a on encara fos realistic el monocultiu del turisme), i manté també EdF com a possible punt de sortida per trens especials (històrics, turístics,...) o possibles futurs serveis de llarga distància, nocturns, o lo que sigui.

Per estalviar alguns diners en refer els accessos d'EdF es perd potencial de futur, és un pensament molt de curt termini, resultat d'un excés de mirament tècnic enlloc d'una concepció més global i integral del paper del ferrocarril a Barcelona i Catalunya. Una llàstima.

Arribarà el dia que hi haurà grans remordiments per haver perdut aquella estació. No s'ha après pas la lliçó o millor dit les dues lliçons del passat quan aquella estació justament es va conservar en contra del criteri que la consideraba obsoleta. Pere Macias ha vingut com a llop en la pell del xai per acabar destruint aquella infraestructura fonamental.



PizzaiPinya24
N4
N4
Entrades: 48

Entrada Autor: PizzaiPinya24 » 06 nov. 2025, 09:28

El primer que vull que quedi clar és que la solució per a Barcelona, i Catalunya en general, (almenys al meu parer) passa per la descentralització a tots els nivells; inclòs el tansport, evidentment. Però això no vol dir que, igualment, el transport a l'AMB s'hagi de millorar, perquè està clarament sobrepassat.

De moment tinc fet un esbós, no estan tots els detalls, i volia compartir-lo per recollir opinions i poder millorar-lo. Així que si us plau, critiqueu-ho tant com vulgueu!

https://www.google.com/maps/d/u/3/edit? ... sp=sharing

La premisa de la qual he partit és simple: segregació de serveis. Allà on la demanda implica una freqüència massa elevada per a que els regionals puguin fer avançaments, s'ha de quadruplicar. Com que la majoria de corredors són massa estrets per fer-ho a les zones urbanes, he passat a buscar recorreguts alternatius, fent noves vies per a Regionals-Rodalies i deixant les actuals per a serveis més suburbans (estil FGC o R1-Mataró).

La meva proposta recull diverses que s'han fet aquí al llarg dels últims anys, i intento fusionar-les de tal manera que pugui ser modular. És a dir, no cal fer tot un macroprojecte com la L9, la idea seria fer petites parts que tinguin sentit per elles mateixes, i enllaçar-les després amb les altres. Aquests són els mòduls que he ideat, endreçats de més útil-menys costós a menys útil-més costós (TOT ESTÀ ETIQUETAT AL MAPA IGUAL, perquè es pugui seguir millor l'explicació):
  1. Llobregat Xpress: Fer passar les línies R elevades per la B-23. En una primera fase ja seria molt útil encara que acabés a Francesc Macià, i fins aquell punt el túnel es pot fer fins i tot en cut-and-cover (més barat). Es podria deixar preparat per a un futur (hi ha espai de sobres) dues vies més de les necessàries sota Diagonal.
  2. Vallès Xpress: Empatada amb l'anterior, vorejant Santiga ens podem saltar totes les parades entre Sabadell Nord i Montcada. Gairebé no hi hauria túnel (més barat) i es podria començar a utilitzar immediatament es construís per accelerar els R4 a Manresa. Jo hi posaria una parada a Ripollet, però potser una Torre-romeu |Cementiri que permeti avançaments es podria posar també.
  3. Maresme Xpress: Igual que amb la del Vallès, necessitaria descongestionar primer els túnels de BCN actuals per poder jugar amb les freqüències., però millorarira molt els temps de viatge per si mateixa. Aniria elevada per la C-32 i jo només hi posaria una estació a Badalona (com a molt una altra a Vilassar-Cabrils). Es podria enllaçar amb l'estació actual arribant a la Riera d'Argentona.
  4. 3r túnel enllaçat: Aquest pas consisteix en diversos enllaços, que junts generarien un3r túnel. Primer, enllaçar a Gràcia la LL-A actual (acabat el tram Pl. Espanya-Gràcia) i quedar-se les vies de l'actual L4 a Joanic. A partir d'aquí, enllaçar amb la L11 (reconvertida com toca, evidentment) i amb la via que hem deixat sense Regionals-Rodalies (Cerdanyola-Sabadell). Així podem començar a ampliar freqüència tant en Regionals-Rodalies com en Suburbans.
  5. 4t túnel: Per seguir descongestionant túnels, vindria una de les dues propostes més grans en inversió i mida. Túnel entre F.M. i 5 d'Oros, ziga-zaga fins Sagrada Família i Clot ( així evitem L5, AVE i el cacau de Glòries); llavors agafem Gran Via (no cal que sigui en túnel en aquell tros, hii ha altres solucions aprofitant que ja és semisoterrat). Finalment, enllacem amb l'actual R1, i treiem tots el trens que finalitzin a Mataró dels túnels actuals.
  6. Túnel del Delta: Aquesta és l'altra proposta cara. Rescatar el túnel fins Castelldefels entrant per Esplugues i la Diagonal (aprofitant el túnel que podríem haver deixat preparat amb el Llobregat Xpress). Un d'aquests dos podria enllaçar amb El túnel cap a Mataró i l'altre amb el túnel cap al Vallès. Personalment crec que el que té més sentit (perquè sinó seria fer Us absurdes) seria Delta-Vallès i Llobregat-Maresme, però què en penseu vosaltres???
  7. Tren a Caldes de Montbui: Aprofitant que el 3r túnel que hem creat no aniria excesivament atapeït, podem fer un ramal que surti de Montcada, passi per Ripollet (l'ideal per tant seria fer el túnel a 4 vies, a l'estil L9 per exemple), Polinyà, Plegamans i arribi a Caldes. El recorregut exacte i sobretot les estacions són el que tinc menys clar d'aquest punt. Com a flipada final que em permeto: si fos possible (cosa que dubto per les aigües termals) tunelar sota Caldes, podríem fer estació al bell mig del poble i seguir fins Sentmenat si es veu que hi hauria demanda. (Això últim es podria fer igualment, però allunyant l'estació de Caldes del poble i situant-la més cap al poliesportiu municipal)
  8. Túnels de Mataró-Argentona: Tot i que no són estrictament necessaris, crec que pot captar molta demanda el apropar l'estació al centre, sota el parc nou. L'enllaç amb Argentona el considero interessant perquè amb la LOF no es podria fer tant proper al centre, i la pèrdua de demanda seria important.
  9. L4: Ja que ens hem menjat mitja L4, podem aprofitar per allargar-la per l'altre costat. Crec que no cal ni dir per què seria el menys prioritari.
Fins aquí la proposta. Qualsevol dubte, opinió, proposta, suggerència, crítica... tot és benvingut!


"American cities weren't build for cars, they were BULLDOZED for cars!"

jgomezs
N7
N7
Entrades: 380

Entrada Autor: jgomezs » 06 nov. 2025, 12:21

PizzaiPinya24 ha escrit: 06 nov. 2025, 09:28 El primer que vull que quedi clar és que la solució per a Barcelona, i Catalunya en general, (almenys al meu parer) passa per la descentralització a tots els nivells; inclòs el tansport, evidentment. Però això no vol dir que, igualment, el transport a l'AMB s'hagi de millorar, perquè està clarament sobrepassat.

De moment tinc fet un esbós, no estan tots els detalls, i volia compartir-lo per recollir opinions i poder millorar-lo. Així que si us plau, critiqueu-ho tant com vulgueu!

https://www.google.com/maps/d/u/3/edit? ... sp=sharing

La premisa de la qual he partit és simple: segregació de serveis. Allà on la demanda implica una freqüència massa elevada per a que els regionals puguin fer avançaments, s'ha de quadruplicar. Com que la majoria de corredors són massa estrets per fer-ho a les zones urbanes, he passat a buscar recorreguts alternatius, fent noves vies per a Regionals-Rodalies i deixant les actuals per a serveis més suburbans (estil FGC o R1-Mataró).

La meva proposta recull diverses que s'han fet aquí al llarg dels últims anys, i intento fusionar-les de tal manera que pugui ser modular. És a dir, no cal fer tot un macroprojecte com la L9, la idea seria fer petites parts que tinguin sentit per elles mateixes, i enllaçar-les després amb les altres. Aquests són els mòduls que he ideat, endreçats de més útil-menys costós a menys útil-més costós (TOT ESTÀ ETIQUETAT AL MAPA IGUAL, perquè es pugui seguir millor l'explicació):
  1. Llobregat Xpress: Fer passar les línies R elevades per la B-23. En una primera fase ja seria molt útil encara que acabés a Francesc Macià, i fins aquell punt el túnel es pot fer fins i tot en cut-and-cover (més barat). Es podria deixar preparat per a un futur (hi ha espai de sobres) dues vies més de les necessàries sota Diagonal.
  2. Vallès Xpress: Empatada amb l'anterior, vorejant Santiga ens podem saltar totes les parades entre Sabadell Nord i Montcada. Gairebé no hi hauria túnel (més barat) i es podria començar a utilitzar immediatament es construís per accelerar els R4 a Manresa. Jo hi posaria una parada a Ripollet, però potser una Torre-romeu |Cementiri que permeti avançaments es podria posar també.
  3. Maresme Xpress: Igual que amb la del Vallès, necessitaria descongestionar primer els túnels de BCN actuals per poder jugar amb les freqüències., però millorarira molt els temps de viatge per si mateixa. Aniria elevada per la C-32 i jo només hi posaria una estació a Badalona (com a molt una altra a Vilassar-Cabrils). Es podria enllaçar amb l'estació actual arribant a la Riera d'Argentona.
  4. 3r túnel enllaçat: Aquest pas consisteix en diversos enllaços, que junts generarien un3r túnel. Primer, enllaçar a Gràcia la LL-A actual (acabat el tram Pl. Espanya-Gràcia) i quedar-se les vies de l'actual L4 a Joanic. A partir d'aquí, enllaçar amb la L11 (reconvertida com toca, evidentment) i amb la via que hem deixat sense Regionals-Rodalies (Cerdanyola-Sabadell). Així podem començar a ampliar freqüència tant en Regionals-Rodalies com en Suburbans.
  5. 4t túnel: Per seguir descongestionant túnels, vindria una de les dues propostes més grans en inversió i mida. Túnel entre F.M. i 5 d'Oros, ziga-zaga fins Sagrada Família i Clot ( així evitem L5, AVE i el cacau de Glòries); llavors agafem Gran Via (no cal que sigui en túnel en aquell tros, hii ha altres solucions aprofitant que ja és semisoterrat). Finalment, enllacem amb l'actual R1, i treiem tots el trens que finalitzin a Mataró dels túnels actuals.
  6. Túnel del Delta: Aquesta és l'altra proposta cara. Rescatar el túnel fins Castelldefels entrant per Esplugues i la Diagonal (aprofitant el túnel que podríem haver deixat preparat amb el Llobregat Xpress). Un d'aquests dos podria enllaçar amb El túnel cap a Mataró i l'altre amb el túnel cap al Vallès. Personalment crec que el que té més sentit (perquè sinó seria fer Us absurdes) seria Delta-Vallès i Llobregat-Maresme, però què en penseu vosaltres???
  7. Tren a Caldes de Montbui: Aprofitant que el 3r túnel que hem creat no aniria excesivament atapeït, podem fer un ramal que surti de Montcada, passi per Ripollet (l'ideal per tant seria fer el túnel a 4 vies, a l'estil L9 per exemple), Polinyà, Plegamans i arribi a Caldes. El recorregut exacte i sobretot les estacions són el que tinc menys clar d'aquest punt. Com a flipada final que em permeto: si fos possible (cosa que dubto per les aigües termals) tunelar sota Caldes, podríem fer estació al bell mig del poble i seguir fins Sentmenat si es veu que hi hauria demanda. (Això últim es podria fer igualment, però allunyant l'estació de Caldes del poble i situant-la més cap al poliesportiu municipal)
  8. Túnels de Mataró-Argentona: Tot i que no són estrictament necessaris, crec que pot captar molta demanda el apropar l'estació al centre, sota el parc nou. L'enllaç amb Argentona el considero interessant perquè amb la LOF no es podria fer tant proper al centre, i la pèrdua de demanda seria important.
  9. L4: Ja que ens hem menjat mitja L4, podem aprofitar per allargar-la per l'altre costat. Crec que no cal ni dir per què seria el menys prioritari.
Fins aquí la proposta. Qualsevol dubte, opinió, proposta, suggerència, crítica... tot és benvingut!
Molt d'acord amb el concepte de separar tràfic de proximitat i tràfic R, jo també fa temps que li vinc donant voltes. També d'acord amb crear rutes alternatives en els casos en que no hi cap una quadruplicació. El que jo crec que hauríem d'aprofitar el túnel d'alta velocitat, que està mig buit.

1- Llobregat Xpress: Jo les ficaria pel túnel d'alta velocitat, amb la línia de Vilafranca fent la connexió al Papiol (on hi ha tercer fil), i la de Vilanova connectant al Prat (amb ample internacional a la quadruplicació Castelldefels - El Prat, i després totes les dues vies de Castelldefels a Sant Vicenç de Calders).
2- Vallès Xpress: Aquí hi ha un tema de veure on trobes espai que puguis expropiar. No se'm havia acudit aquesta ruta, té els punts positius de poder donar servei a Ripollet i Riera de Caldes, jo pensava que es podria fer en viaducte al centre de la C58, entre Terrassa i Sabadell. La teva proposta té l'avantatge que ja que construeixes molta via, l'aprofites amb més trens.
3- Maresme Xpress: Aquí li veig el problema que és un recorregut molt revirat i amb pujades i baixades molt fortes, no tinc clar que sigui òptim per un tren. Des de fa temps hi ha el projecte de fer una nova via que passi més pel centre de les poblacions del Maresme, en aquest cas la via exprés seria la actual de la costa (que és molt recta i en teoria està dissenyada per a velocitats màximes de 140 km/h).
4- 3r túnel enllaçat. No tinc clara la part de començar a desmuntar línies de metro, amb l'impacte que té, i túnels més o menys complexos a dins d'un casc urbà dens. Jo crec que un tercer túnel (o quart, donat que ja tenim un tercer desaprofitat) s'ha de planificar que comenci o acabi en un lloc amb espai de sobres per les obres. Per exemple, a la desembocadura del Besós, a l'entrada entre Montcada i Sagrera, o al ramal de l'Estació de França quan els regionals vagin a Montcada.
5- Quart túnel: Em sembla un recorregut molt revirat, i els trens de Rodalies necessiten corbes més generoses en espai que el metro. Una connexió similar es podria fer entre Diagonal i la línia de la R2 que ve del Clot, de manera que totes les línies que venen de El Prat i Passeig de Gràcia vagin a l'estació de França, i les que venen de Sant Andreu i Clot vagin Diagonal amunt.
6- Túnel del delta: Li veig sentit com a manera de fer un túnel de servei més local, i deixar la línia actual com a línia exprés. I ni tan sols cal construir-ho tot de cop, es pot començar connectant-la amb salt de moltó amb la línia de Molins, de manera que els trens que ara acaben a l'Hospitalet passin a acabar a Castelldefels.
7- Amén
8- Amén
9- A la llarga no em sembla cap bogeria intentar allargar la L4 més enllà de Torre Baró, la veritat, i és una cosa que es pot anar planificant, preparant, i fer-la quan estigui madura.



unÀnec
N4
N4
Entrades: 43

Entrada Autor: unÀnec » 06 nov. 2025, 12:52

PizzaiPinya24 ha escrit: 06 nov. 2025, 09:28 El primer que vull que quedi clar és que la solució per a Barcelona, i Catalunya en general, (almenys al meu parer) passa per la descentralització a tots els nivells; inclòs el tansport, evidentment. Però això no vol dir que, igualment, el transport a l'AMB s'hagi de millorar, perquè està clarament sobrepassat.

De moment tinc fet un esbós, no estan tots els detalls, i volia compartir-lo per recollir opinions i poder millorar-lo. Així que si us plau, critiqueu-ho tant com vulgueu!

https://www.google.com/maps/d/u/3/edit? ... sp=sharing

La premisa de la qual he partit és simple: segregació de serveis. Allà on la demanda implica una freqüència massa elevada per a que els regionals puguin fer avançaments, s'ha de quadruplicar. Com que la majoria de corredors són massa estrets per fer-ho a les zones urbanes, he passat a buscar recorreguts alternatius, fent noves vies per a Regionals-Rodalies i deixant les actuals per a serveis més suburbans (estil FGC o R1-Mataró).

La meva proposta recull diverses que s'han fet aquí al llarg dels últims anys, i intento fusionar-les de tal manera que pugui ser modular. És a dir, no cal fer tot un macroprojecte com la L9, la idea seria fer petites parts que tinguin sentit per elles mateixes, i enllaçar-les després amb les altres. Aquests són els mòduls que he ideat, endreçats de més útil-menys costós a menys útil-més costós (TOT ESTÀ ETIQUETAT AL MAPA IGUAL, perquè es pugui seguir millor l'explicació):
  1. Llobregat Xpress: Fer passar les línies R elevades per la B-23. En una primera fase ja seria molt útil encara que acabés a Francesc Macià, i fins aquell punt el túnel es pot fer fins i tot en cut-and-cover (més barat). Es podria deixar preparat per a un futur (hi ha espai de sobres) dues vies més de les necessàries sota Diagonal.
  2. Vallès Xpress: Empatada amb l'anterior, vorejant Santiga ens podem saltar totes les parades entre Sabadell Nord i Montcada. Gairebé no hi hauria túnel (més barat) i es podria començar a utilitzar immediatament es construís per accelerar els R4 a Manresa. Jo hi posaria una parada a Ripollet, però potser una Torre-romeu |Cementiri que permeti avançaments es podria posar també.
  3. Maresme Xpress: Igual que amb la del Vallès, necessitaria descongestionar primer els túnels de BCN actuals per poder jugar amb les freqüències., però millorarira molt els temps de viatge per si mateixa. Aniria elevada per la C-32 i jo només hi posaria una estació a Badalona (com a molt una altra a Vilassar-Cabrils). Es podria enllaçar amb l'estació actual arribant a la Riera d'Argentona.
  4. 3r túnel enllaçat: Aquest pas consisteix en diversos enllaços, que junts generarien un3r túnel. Primer, enllaçar a Gràcia la LL-A actual (acabat el tram Pl. Espanya-Gràcia) i quedar-se les vies de l'actual L4 a Joanic. A partir d'aquí, enllaçar amb la L11 (reconvertida com toca, evidentment) i amb la via que hem deixat sense Regionals-Rodalies (Cerdanyola-Sabadell). Així podem començar a ampliar freqüència tant en Regionals-Rodalies com en Suburbans.
  5. 4t túnel: Per seguir descongestionant túnels, vindria una de les dues propostes més grans en inversió i mida. Túnel entre F.M. i 5 d'Oros, ziga-zaga fins Sagrada Família i Clot ( així evitem L5, AVE i el cacau de Glòries); llavors agafem Gran Via (no cal que sigui en túnel en aquell tros, hii ha altres solucions aprofitant que ja és semisoterrat). Finalment, enllacem amb l'actual R1, i treiem tots el trens que finalitzin a Mataró dels túnels actuals.
  6. Túnel del Delta: Aquesta és l'altra proposta cara. Rescatar el túnel fins Castelldefels entrant per Esplugues i la Diagonal (aprofitant el túnel que podríem haver deixat preparat amb el Llobregat Xpress). Un d'aquests dos podria enllaçar amb El túnel cap a Mataró i l'altre amb el túnel cap al Vallès. Personalment crec que el que té més sentit (perquè sinó seria fer Us absurdes) seria Delta-Vallès i Llobregat-Maresme, però què en penseu vosaltres???
  7. Tren a Caldes de Montbui: Aprofitant que el 3r túnel que hem creat no aniria excesivament atapeït, podem fer un ramal que surti de Montcada, passi per Ripollet (l'ideal per tant seria fer el túnel a 4 vies, a l'estil L9 per exemple), Polinyà, Plegamans i arribi a Caldes. El recorregut exacte i sobretot les estacions són el que tinc menys clar d'aquest punt. Com a flipada final que em permeto: si fos possible (cosa que dubto per les aigües termals) tunelar sota Caldes, podríem fer estació al bell mig del poble i seguir fins Sentmenat si es veu que hi hauria demanda. (Això últim es podria fer igualment, però allunyant l'estació de Caldes del poble i situant-la més cap al poliesportiu municipal)
  8. Túnels de Mataró-Argentona: Tot i que no són estrictament necessaris, crec que pot captar molta demanda el apropar l'estació al centre, sota el parc nou. L'enllaç amb Argentona el considero interessant perquè amb la LOF no es podria fer tant proper al centre, i la pèrdua de demanda seria important.
  9. L4: Ja que ens hem menjat mitja L4, podem aprofitar per allargar-la per l'altre costat. Crec que no cal ni dir per què seria el menys prioritari.
Fins aquí la proposta. Qualsevol dubte, opinió, proposta, suggerència, crítica... tot és benvingut!
és un bon sumari. Trobo positiu que es vagin proposant aquestes coses
Jo parlo pel que més m'he mirat.
El túnel del delta el trobo desproporcionat, un intent de metro, per a tres ciutats dues de les quals ja esta connectades. recordem que ja hi ha un projecte de quadruplicació Viladecans-Castelldefels. Tot i així, un túnel per la diagonal que connectés Sant Boi i el delta és el millor projecte d'extensió que es pot fer a Rodalies, seria trobar-hi una alternativa viable. Clarament (al meu parer) la millor manera de fer-ho és desviar entre el Prat i Viladecans aprofitant la quadruplicació, fer estació al solar de la carretera Fonda de Sant Boi, passar per sota de Cornellà Centre (enllaç) i continuar per avinguda línia elèctrica i la B-23 fins a la Diagonal. A més es pot fer una Variant de Cornellà centre per sota la b-23 enllaçant amb el túnel de la Diagonal.
Si es fes d'aquesta manera reduïm molt els kilometres de túnel (sobretot en una zona on només hi han 200.000 habitants) sense deixar de passar per Sant Boi, capital real del Baix Llobregat i ciutat més gran sense servei de rodalies i 6a de l'estat.
Quant al túnel en si mateix, proposes *evitar* el cacau ferroviari a partir de la L5, però jo penso que al segle que vivim no hauria de ser tant problema tècnic enllaçar un túnel per la diagonal i les vies del carrer aragó i fins i tot amb estació de França. Personalment penso que seria de molt interès fer-ho així amb unes quantes intervencions pot ser una gran millora a un preu "assumible". tot i així un tunel de +6km per la diagonal serà inevitablement un Macroprojecte

Per altra banda el tema de la L8... els Ll-A son de via mètrica (carrilet), transformar els seus 140km en rodalies... Ho veig difícil. El que si s'hauria de fer és a curt termini un enllaç decent a Bellvitge/Gornal, en linia amb la proposta anterior també a Sant Boi, que ajudaria a connectar les dues bandes del Llobregat amb l'enllaç a Cornellà Centre, ja que la L8 no té cap connexió amb les vies de la R4. A on si es podria fer és a glòries ja molt més enllà. Al fil de propostes ferroviaries per a Barcelona se n'ha parlat fa poc (vegeu les respostes anteriors). Aprofito per dir (offtopic) que unir Fontana i Gràcia amb les vies de l'L8 hauria d'haver-se fet, tal i com es va fer a Diagonal, que estaven molt més separades. Ara ens hem quedat sense enllaç L8-L3.

De la resta en podria opinar però no tinc tant de criteri, s'ho deixo als altres taurons :D



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1929
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » 19 nov. 2025, 09:56

Elefant ha escrit: 09 jul. 2025, 18:35 El perllongament de Gràcia no canviarà res de substancial, jo suposo que hi portaran l'L8 i els trens que hi càpiguen, i els que no doncs es queden a Pl. Espanya (segurament els R).
Idem el soterrament de Manresa. Aquí s'haurà perdut l'oportunitat de fer el tram-tren. Jo vaig fer la proposta de retallar el tren a Manresa-Alta, i des-d'enllá fer una línia de tramvia que resseguint aproximadament el traçat antic del carrilet circumvali el centre per arribar a l'estació de Rodalies (llavors convertint el tram M. Alta - M. Baixador a tramvia), quedant Manresa-Alta com estació principal on acabi el tren i fes enllaç amb el tramvia, que a l'hora continuaria cap a Sallent i Súria com a tram-tren. Però aquí també FGC/Generalitat han tirat per l'opció dolenta de fer un soterrament absurd i a més degradar el projecte tram-tren a un miserable tren llançadora fins a Santpedor.

És la cosa amb las oportunitats, les pots agafar o les pots perdre.
Tinc que respondre sobre això... fa poc vaig estar veient què volen fer amb el perllongament del Llobregat - Anoia, tenint en compte la remodelació de l'estació de Pl.Espanya, volen deixar de donar servei als usuaris les actuals vies 1 i 2 (malgrat que romandran com a vies d’estacionament de trens en períodes vall) i deixar les vies 3 i 4 com a vies principals i on discorrerà els serveis.

És a dir, ara que actualment tenim 4 vies, volen fer operatives només 2 vies, dificil estructurar freqüències altes entre Sant Boi - BCN i Martorell/Olesa - BCN si es vol mantenir també els R5 i R6.



Funikram
N4
N4
Entrades: 43
Ubicació: Gelida Estació Superior

Entrada Autor: Funikram » 19 nov. 2025, 15:32

Carlos González ha escrit: 19 nov. 2025, 09:56
Elefant ha escrit: 09 jul. 2025, 18:35 El perllongament de Gràcia no canviarà res de substancial, jo suposo que hi portaran l'L8 i els trens que hi càpiguen, i els que no doncs es queden a Pl. Espanya (segurament els R).
Idem el soterrament de Manresa. Aquí s'haurà perdut l'oportunitat de fer el tram-tren. Jo vaig fer la proposta de retallar el tren a Manresa-Alta, i des-d'enllá fer una línia de tramvia que resseguint aproximadament el traçat antic del carrilet circumvali el centre per arribar a l'estació de Rodalies (llavors convertint el tram M. Alta - M. Baixador a tramvia), quedant Manresa-Alta com estació principal on acabi el tren i fes enllaç amb el tramvia, que a l'hora continuaria cap a Sallent i Súria com a tram-tren. Però aquí també FGC/Generalitat han tirat per l'opció dolenta de fer un soterrament absurd i a més degradar el projecte tram-tren a un miserable tren llançadora fins a Santpedor.

És la cosa amb las oportunitats, les pots agafar o les pots perdre.
Tinc que respondre sobre això... fa poc vaig estar veient què volen fer amb el perllongament del Llobregat - Anoia, tenint en compte la remodelació de l'estació de Pl.Espanya, volen deixar de donar servei als usuaris les actuals vies 1 i 2 (malgrat que romandran com a vies d’estacionament de trens en períodes vall) i deixar les vies 3 i 4 com a vies principals i on discorrerà els serveis.

És a dir, ara que actualment tenim 4 vies, volen fer operatives només 2 vies, dificil estructurar freqüències altes entre Sant Boi - BCN i Martorell/Olesa - BCN si es vol mantenir també els R5 i R6.
Podrien aprofitar aquestes dues vies que quedaran apartades per fer serveis R5 i R6 que acabin a plaça Espanya deixant el perllongament fins a Gràcia com a servei de metro i de suburbà.


"Atenció! Atenció! Pròxima circulació. Un tren sense parada. Si us plau, no s'acostin a la via."

unÀnec
N4
N4
Entrades: 43

Entrada Autor: unÀnec » 19 nov. 2025, 17:34

Home, corregiu-me si estic ignorant alguna cosa però sempre que l'estació de gràcia tingui 4 vies, aquest perllongament serà com posar dues parades noves al trajecte existent, oi?
Entenc que la seva ambició es mantindre servei...



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1929
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » 19 nov. 2025, 21:58

Funikram ha escrit: 19 nov. 2025, 15:32 Podrien aprofitar aquestes dues vies que quedaran apartades per fer serveis R5 i R6 que acabin a plaça Espanya deixant el perllongament fins a Gràcia com a servei de metro i de suburbà.
És el que s'hauria de fer, però bàsicament volen deixar-les fora per els usuaris... no tenen interès en fer això.



marcmarti
N2
N2
Entrades: 13

Entrada Autor: marcmarti » 03 des. 2025, 21:44

Hola a tothom,

Vinc amb una altra proposta per al metro. Avui en dia, les connexions de la L4 des del mar son poc atractives. Per això proposo una nova línia que vagi al costat de la Ronda Litoral, absorbint parts de la L3 i la L4, fent els recorreguts més rectilinis. El nou túnel seria d'uns 2km, amb noves parades a Drassanes i l'Estació de França, on es podria convertir en un macrointercanviador. M'he centrat en fer el recorregut més econòmic i sense afectacions.
Fitxers adjunts
proposta_metro.png
drassanes.png
drassanes.png (140.74 KiB) Visualitzat 549 cops



unÀnec
N4
N4
Entrades: 43

Entrada Autor: unÀnec » 04 des. 2025, 11:39

marcmarti ha escrit: 03 des. 2025, 21:44 Hola a tothom,

Vinc amb una altra proposta per al metro. Avui en dia, les connexions de la L4 des del mar son poc atractives. Per això proposo una nova línia que vagi al costat de la Ronda Litoral, absorbint parts de la L3 i la L4, fent els recorreguts més rectilinis. El nou túnel seria d'uns 2km, amb noves parades a Drassanes i l'Estació de França, on es podria convertir en un macrointercanviador. M'he centrat en fer el recorregut més econòmic i sense afectacions.
Home, no està malament com a idea, suposaria un canvi de pradigma de cara al futur del nostre metro, es pot portar la L4 al centre de Montcada aprofitant l'espai que deixaria el projecte del túnel de rodalies sota el turó i la L3 miraria cap a Badalona, a més una linia pel futur tunel de mundet no es quedaria a Glòries sino que buscaria la Llacuna



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 412

Entrada Autor: Elefant » 04 des. 2025, 17:26

marcmarti ha escrit: 03 des. 2025, 21:44 Hola a tothom,

Vinc amb una altra proposta per al metro. Avui en dia, les connexions de la L4 des del mar son poc atractives. Per això proposo una nova línia que vagi al costat de la Ronda Litoral, absorbint parts de la L3 i la L4, fent els recorreguts més rectilinis. El nou túnel seria d'uns 2km, amb noves parades a Drassanes i l'Estació de França, on es podria convertir en un macrointercanviador. M'he centrat en fer el recorregut més econòmic i sense afectacions.
Per un costat no és dolenta la proposta, també seria compatible amb recuperar la bifurcació Aragó (i deixar la part superior de l'L4 per la proposta que vaig fer de convertir-la en el tram urbà d'un nou sistema de tren suburbà :D).
Ara, dues coses van en contra: primer, la poca demanda pel transport transversal per la part baixa; i segon que deixaria la part baixa de l'L4 (de Barceloneta a La Pau) sense accés directe al centre. Per això jo em pronunciaria contrari i en favor del perllongament del tram cap a Drassanes (passant per deviant i no darrera el parc de la Ciutadella). Senpre hi hauria possibilitat d'extendre el tram també en paral·lel a la costa en direcció Poblenou i Diagonal Mar.

Una opció potser interessant però segurament massa complex seria fer un sistema de línies solapades: l'L3 "sud" (venint de ZU i Sants) es bifurca cap a la L3 "nord" i cap a la teva proposta de costa-Poblenou-La Pau; l'L3 nord es bifurca a Aragó, la meitat de trens van cap a l'L3 sud, l'altre meitat cap a Urquinaona-Barceloneta-Poblenou-La Pau. I l'L4 "nord" és la suma de trens provenents de l'L3 "sud" i de Urquinaona.
I de nou, la part superior de l'L4 queda separat per convertir-se en l'accés per trens suburbans.



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 412

Entrada Autor: Elefant » 04 des. 2025, 17:30

He de dir que em crida l'atenció que sovint hi han propostes relacionades amb el traçat per la costa de L3 i L4, crec que el traçat d'aquestes línies crea inquietud perquè no és del tot lògic i no sempre gaire pràctic sobre tot pel horrorós transbordament L3-L4 que realment trenca completament en nucli de la xarxa de Metro.
Estic convençut que s'hauria de fer alguna cosa, ja sigui algun projecte com aquest proposat aquí, l'"intercanviador central", la reobertura de la bifurcació Aragó, o algun altre cosa. Però així com està la xarxa té una falla enorme al seu cor que no s'hauria d'ignorar i deixar com està.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7390
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 04 des. 2025, 18:52

La L4 quan arribi a Sagrera hauria de ser la propera gran atracció turística de Barcelona: la única línia de Metro del món en forma espiral. Absurda, però molt original.
Recordem que el projecte de la L4 era una línia circular que rodegés tota la zona dreta de la ciutat de Barcelona, però amb les ampliacions fetes a pedaços canviant el projecte original ha acabat essent tot un nyap. I de la L11 millor no dic res...



Avatar de l’usuari
Renfe445  
N10
N10
Entrades: 4586
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » 04 des. 2025, 21:28

wefer ha escrit: 04 des. 2025, 18:52 La L4 quan arribi a Sagrera hauria de ser la propera gran atracció turística de Barcelona: la única línia de Metro del món en forma espiral. Absurda, però molt original.
T'oblides de la línia M1 del metro de Bucarest o la línia Oedo de Toei Metro a Tokyo!
O la Circle Line a Londres.


Crònica del Transport al Barcelonès Nord
frankrodriguez.net
Bitte seien Sie achtsam. Andere brauchen ihren Sitzplatz vielleicht notwendiger.

jgomezs
N7
N7
Entrades: 380

Entrada Autor: jgomezs » 04 des. 2025, 23:36

Renfe445 ha escrit: 04 des. 2025, 21:28
wefer ha escrit: 04 des. 2025, 18:52 La L4 quan arribi a Sagrera hauria de ser la propera gran atracció turística de Barcelona: la única línia de Metro del món en forma espiral. Absurda, però molt original.
T'oblides de la línia M1 del metro de Bucarest o la línia Oedo de Toei Metro a Tokyo!
O la Circle Line a Londres.
La downtown line de Singapur fa forma de llaç. La veritat que en els últims anys en moltes ciutats es fan línies amb ziga zagues per maximitzar la cobertura.



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 412

Entrada Autor: Elefant » 04 des. 2025, 23:55

wefer ha escrit: 04 des. 2025, 18:52 La L4 quan arribi a Sagrera hauria de ser la propera gran atracció turística de Barcelona: la única línia de Metro del món en forma espiral. Absurda, però molt original.
Recordem que el projecte de la L4 era una línia circular que rodegés tota la zona dreta de la ciutat de Barcelona, però amb les ampliacions fetes a pedaços canviant el projecte original ha acabat essent tot un nyap. I de la L11 millor no dic res...
No em sembla una observació encertada. Evidentment és cert que l'L4 serà una línia "en espiral", però igual una línia circular no està pensada per fer-se servir sencera sino com un continu de trams, llavors quina diferència hi fa que sigui circular o en espiral, si en aquest cas l'espiral s'adapta millor a les necessitats?



unÀnec
N4
N4
Entrades: 43

Entrada Autor: unÀnec » 05 des. 2025, 09:24

Elefant ha escrit: 04 des. 2025, 17:30 He de dir que em crida l'atenció que sovint hi han propostes relacionades amb el traçat per la costa de L3 i L4, crec que el traçat d'aquestes línies crea inquietud perquè no és del tot lògic i no sempre gaire pràctic sobre tot pel horrorós transbordament L3-L4 que realment trenca completament en nucli de la xarxa de Metro.
Estic convençut que s'hauria de fer alguna cosa, ja sigui algun projecte com aquest proposat aquí, l'"intercanviador central", la reobertura de la bifurcació Aragó, o algun altre cosa. Però així com està la xarxa té una falla enorme al seu cor que no s'hauria d'ignorar i deixar com està.
Exacte, opino el mateix. Per mi seria positiu eliminar cert parking... canvi de ramals i fer alguna cosa tipus intercanviador central, però sabent que mai de la vida treuran el parking saba aquest, algú en aquest fòrum va portar la possibilitat del doble túnel del port amb una estació al mig per intercanviar L3 i L4 i no haver de fer res a Plaça Catalunya



jgomezs
N7
N7
Entrades: 380

Entrada Autor: jgomezs » 05 des. 2025, 11:16

unÀnec ha escrit: 05 des. 2025, 09:24 Exacte, opino el mateix. Per mi seria positiu eliminar cert parking... canvi de ramals i fer alguna cosa tipus intercanviador central, però sabent que mai de la vida treuran el parking saba aquest, algú en aquest fòrum va portar la possibilitat del doble túnel del port amb una estació al mig per intercanviar L3 i L4 i no haver de fer res a Plaça Catalunya
Em sumo als que estan d'acord amb el concepte general. El sistema de metro de Barcelona és radial, i la proposta inicial deixaria la línia de la costa sense accés directe al centre, jo preferiria deixar el subsòl d'aquella zona lliure per una línia de Rodalies Estació de França - Morrot. Però un creuament de L3 i L4 a Passeig de Gràcia (una de les dues connexions ja existeix de fet) donaria més lògica a les línies. Tot i que probablement seria car de fer una obra en un lloc tant cèntric i ja amb edificis, queda el dubte obert de si el benefici valdria la pena.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7390
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » 05 des. 2025, 14:31

Elefant ha escrit: 04 des. 2025, 23:55quina diferència hi fa que sigui circular o en espiral
Que et carregues la meitat dels possibles trajectes al tenir un costat que no connecta.
Exemple: La Pau - Alfons X, Besòs - Guinadó Hospital de Sant Pau, etc.

Ara la meva proposta:
1- Fer la L4 REALMENT circular, construint el tram La Sagrera-Meridiana - Guinardó Hospital de Sant Pau (tan sols 1Km de túnel)
2 - Integrar l'actual tram de la L4 entre Trinitat Nova i Guinardó Hospital de Sant Pau dins de la L11 (allargant andanes a L11 i posant doble via)
3- Estudiar el perllongament d'aquesta nova L11 cap a Montcada (per un costat) i a Glòries (o Llacuna) per l'altre.



Respon

Torna a “Propostes ferroviàries”