El motor de combustió és la dilapidació més gran d'energia de la història
Eficiència: aquest és el concepte que explica aquest titular, i la paraula que hauria de transformar el planeta en tots els sentits. Una paraula que es fa servir poc quan es parla d'electrificació i, en canvi, és fonamental per entendre la virtut més gran de l'electricitat en comparació amb la crema de petroli, gas o carbó als motors de combustió.
Per què omplo el dipòsit amb 100 litres i la majoria es llencen, literalment?
Al segle XVII, Jerónimo de Ayanz va ser, probablement, el precursor de la màquina de vapor que James Watt va patentar el 1759. Llavors va començar la Revolució Industrial, és a dir, grans canvis industrials en poc temps.
Al segle XIX, Nicolaus Otto va inventar el motor de quatre temps. Una evolució molt més eficient de la màquina de vapor.
El motor d'un vehicle modern és veritablement una joia de l'enginyeria industrial. Obrir un capó: als que som dels anys 60 ens va enamorar i distreure moltes hores, remenant i ajustant el que podíem. Ara bé, és una meravella de l'enginyeria però un desastre perquè malbarata combustible. És, per definició, enormement ineficient.
El motor de combustió llença directament la majoria d'energia que fa servir en aspectes que no necessitem per moure el vehicle, i ho fa majoritàriament en forma d'escalfor i de transmissió (bieles, caixa de canvis, palier, etc.).
Els vehicles amb motor de combustió poden ser dièsel, benzina, gas, híbrids o híbrids endollables (en mode combustió).
De cada 100 litres que posem al dipòsit, se'n llencen:
Benzina: 80 litres
Dièsel i gas: 70 litres
Híbrid: 60 litres
Híbrid endollable (segons si és benzina o dièsel) entre 70 i 80 en mode combustió
Hidrogen: 70 "litres" (tecnologia actualment anecdòtica, molt ineficient)
La xifra de pèrdua energètica és immensa en tots els casos, i suposa la dilapidació més gran d'energia en la història de la humanitat.
r què cada cop que poses 100 litres al teu vehicle de benzina...
Eficiència: aquest és el concepte que explica aquest titular, i la paraula que hauria de transformar el planeta en tots els sentits. Una paraula que es fa servir poc quan es parla d'electrificació i, en canvi, és fonamental per entendre la virtut més gran de l'electricitat en comparació amb la crema de petroli, gas o carbó als motors de combustió.
Per què omplo el dipòsit amb 100 litres i la majoria es llencen, literalment?
Al segle XVII, Jerónimo de Ayanz va ser, probablement, el precursor de la màquina de vapor que James Watt va patentar el 1759. Llavors va començar la Revolució Industrial, és a dir, grans canvis industrials en poc temps.
Al segle XIX, Nicolaus Otto va inventar el motor de quatre temps. Una evolució molt més eficient de la màquina de vapor.
El motor d'un vehicle modern és veritablement una joia de l'enginyeria industrial. Obrir un capó: als que som dels anys 60 ens va enamorar i distreure moltes hores, remenant i ajustant el que podíem. Ara bé, és una meravella de l'enginyeria però un desastre perquè malbarata combustible. És, per definició, enormement ineficient.
El motor de combustió llença directament la majoria d'energia que fa servir en aspectes que no necessitem per moure el vehicle, i ho fa majoritàriament en forma d'escalfor i de transmissió (bieles, caixa de canvis, palier, etc.).
Els vehicles amb motor de combustió poden ser dièsel, benzina, gas, híbrids o híbrids endollables (en mode combustió).
De cada 100 litres que posem al dipòsit, se'n llencen:
Benzina: 80 litres
Dièsel i gas: 70 litres
Híbrid: 60 litres
Híbrid endollable (segons si és benzina o dièsel) entre 70 i 80 en mode combustió
Hidrogen: 70 "litres" (tecnologia actualment anecdòtica, molt ineficient)
La xifra de pèrdua energètica és immensa en tots els casos, i suposa la dilapidació més gran d'energia en la història de la humanitat.
Eficiència dels vehicles segons motor i combustió (3CatInfo)
Les bombetes són l'exemple més semblant i entenedor
Poques bombetes de filament queden als portalàmpades catalans. Posem per cas una bombeta "de tota la vida", de 100W (podria ser qualsevol potència). Quan l'enceníem, uns 20W servien per il·luminar, i uns 80W es llençaven en forma d'escalfor per la combustió no eficient del filament. Eren bombetes que, literalment, cremaven.
Una làmpada electrònica, sense filament que s'escalfi, gairebé no llença energia. Posem una làmpada (podria ser de qualsevol potència, esclar) de 5W. Uns 4W serviran per il·luminar, i només 1W es perdrà per ineficiència, ja que el 100% no existeix.
El vehicle elèctric, proper a l'eficiència total
L'electricitat dilapida molt poca energia. Un vehicle elèctric té unes 10.000 peces en total, i un vehicle de combustió en té 20.000 més! Unes 30.000 en total. Si ens fixem només en motor i la transmissió, el cotxe de combustió té unes 2.500 peces mòbils com ara bieles, pistons, vàlvules, cigonyals, a més d'escapament.
En el cas de l'elèctric, no són 2.500, són unes 25, només! Com que no genera calor i la transmissió és absolutament directa, s'acosta a l'aprofitament total.
L'eficiència total, del 100%, no és possible. En el cas de l'elèctric, volta el 90%. Això vol dir que llença només un 10% dels watts i quilowatts injectats.
Per què és fonamental electrificar el transport
Els tràilers elèctrics ja guanyen els de dièsel
A escala planetària, el transport suposa el 14% d'emissions de CO2 procedents de cremar petroli, gas i carbó. D'aquest 14%, el transport marítim frega el 15%, l'aeri un 11%, i el terrestre un 74%. És veritat que un avió contamina moltíssim, però "només" volen uns 220.000 avions al dia. En canvi, de terrestre, hi ha uns 3.000 milions de camions, cotxes, motos, furgonetes, tractors, etc. voltant diàriament.
En el cas del transport marítim, del 15% citat, un 42% es dedica exclusivament al transport de gas, carbó o petroli.
A més a més, el 17% de les emissions planetàries de CO2 venen de "disposar i remenar" els combustibles fòssils. Això vol dir prospeccions, perforacions, explotacions, transport, refinat, etc.
Enllaç a l'@rticle:
https://share.google/uMBvHIJtI3o3LTTm9



